söndag 8 april 2012

Inbjudan Etapp 3 - GiroGbg FLYTTAD TILL TORSDAG 12 april

Dags för den tredje etappen (av totalt c:a 15) i girot för amatörcyklister. Mina damer och herrar, det har blivit dags för årets (första, av flera?) "The Loop"!

Samling: Parkeringen vid Delsjöns södra spets kl 17:50 12/4, alltså på TORSDAG!!. Avrull/Start av transportsträckan till varvbanan ("The Loop") sker kl. 18:00 sharp, så kom i tid eller cykla ikapp!
OBS: Tiden! Detta för att hinna innan det blir helt mörkt. Framöver kommer samling resp.  start ske 18.10 eller senare, främst med tanke på att många deltagare studerar eller jobbar å står i på vardagarna.

Anmälan: Dyk upp på plats eller anmäl och psyka i kommentarsfältet nedan. Det är alltid kul att ha lite koll på vilka som kommer. Man kan även anmäla sitt intresse i de event för etapperna som kommer upp i GiroGbg-grupp på Facebook.

Banan: "The Loop" betyder att vi kommer team köra bort till starten av en go 7 km-slinga vid Landvetter flygplats. Denna gången kör längre banan bara 2 varv och den lagom långa kör 1 varv. Därefter avgörs girot på hemvägen i en legendarisk 10 kilometers jaktstart. Den lagom långa banan blir totalt sett 49,6 km och den lite längre blir 56,7 km (OBS: nedan finns karta och banprofil för "The Loop" med 4 varv som följaktligen visar 70,7 km. Detta kommer köras i senare etapp i girot längre fram i vår eller i sommar).
  För utskrift: 1204011 E3.pdf

Vädret: För långtidsprognos kan du klicka här: YR.no Langtidsvarsel för Gbg. Heltäckande klädsel inkl. heltäckande vantar, vindjacka och skoöverdrag är högst lämpligt. Ett bra tips är också en buff att ha över nacken.
Upplägg: Etappen kommer vara uppdelad i två transportsträckor och två poänggivande delar. Förhoppningsvis ska allt bli glasklart om man läser nedan.

Varvbana är skoj. För oss väntar kupering, kurvor & feta bonusar!
Händelseförlopp:

1. Transport samlingsplats till start för "The Loop" (uppe vid flygplatsen) 22 km.

2. 1 varv (för D17+ & H50+) och 2 varv (för H17+) på "The Loop". Start vid banans längsta punkt varje varv. Vid målgången av varje varv delas 30p ut till klassettan, 25p till tvåan, 20p till trean, 13p till fyran, 8p till femman, 7p till sexan o.s.v.. De tre första i varje klass, efter första varvet, hamnar i en bergsget-pool och får starta 20 sekunder efter de övriga på nästkommande varv. Var och en av deltagarna lägger ihop sina poäng som man dels behöver för att få startposition i jaktstarten, men även som man får räkna med i etapp-resultatet.

3. Transport till jaktstarts starten (9,5 km)

4. Jaktstart, 10 km - 3 pool-starter, beroende på insamlade poäng från varvbanan.
1:an & 2:an går på 00.00
3:an, 4:an & 5:an går på 00:30
Resten går på 00:45

Exempel med "Estelle", med tjejklass som kör 2 varv (även om tjejerna nu kör 1 varv): Estelle körde bra på varvbanan. Hon lyckades komma 2:a på första varvet, & 4:a på andra varvet (imponerande, då hon och 1:an & 3:an från första varvet tvingades starta 20 sek efter de övriga i klassen och hade mjölksyra upp till naveln). Följaktligen får Estelle 30 + 13 = 43 poäng totalt. Det visar sig att hon lyckats samla på sig mest poäng och alltså hamnar i första startpoolen på jaktstarten tillsammans med Olwa som kom 2:a totalt efter alla varvslingor. Tillsammans startar de 30 sekunder före Kajsa, Emma & Ebba som knep 3:e till 5:e platsen i sammanställningen från varvbanan. Resten startar 45 sek efter Estelle & Olwa. Tillägg: Om resten (i tredje poolen) är färre än (eller lika med) 2 personer i antal så startar dessa endast 35 sekunder efter Estelle & Olwa, alltså endast 5 sek efter trion (i andra poolen).

5. Målgång under tunneln, men med följande poängberäkning;
1:an - 50p
2:an - 45p
3:an - 40p
4:an - 37p
5:an - 35p
6:an - 34p
o.s.v

Forts. Exempel "Estelle"
Estelle lyckades ju få starta i pole position tillsammans med Olwa. Tillsammans lyckades de hålla bakomvarande ifrån sig och Estelle lyckades dessutom spurta ifrån Olwa i en spurt á la Wolmesjö. Estelle belönas följaktligen med imponerande 43 + 50 = 94 poäng från dagens etapp. En ny stjärna är född?

Vad blir din strategi på The Loop? Vad är ditt mål? Hur lyckas du fokusera rätt?
Värt att notera:  Det är som sagt tillåtet att bryta varvbanan och ändå köra jaktstarten, men då får hamnar man efter de "The Loop"-fullföljande i resultatlistan. Lägg följaktligen upp din strategi och genomför den så gott du kan. Ett riktigt gött träningspass garanteras.

Då det blir relativt mörkt på slutet skall ALLA förse sina landsvägscyklar med fungerande cykellyse! Diodlyse räcker, men LED är ju alltid att rekommendera. Använd som vanligt hjälm och tänk alltid på att hålla trafikreglerna och hastighetsgränser!

Tjuvträning: Det erbjuds arrangerade tjuvträningar varje helg. Håll er uppdaterade på denna blogg och om ni vill även på GiroGbgs Facebookgrupp.

Vi ses på två hjul i den goa vårsolen på Sveriges goa framsida!!

3 kommentarer: