onsdag 9 maj 2012

Rapport från 7:e etappen av GiroGbg

GiroGbg E7 och dags för The Loop igen! 5 tappra själar trotsade det småtrista vädret, men de kunde alla glatt konstatera att det dels var riktigt skönt å cykla i den cyrerika luften och att det vart relativt enkelt att plocka många värdefulla etapp-poäng.

"The Loop" körs borta vid Landvetter Flygplats. Sällskapet växeldrog i exemplariskt välskött Belgiskt 2-par och kom därför fräscha och nästintill utvilade fram till varvbanan. Lågt manskap tyvärr, men tillräckligt många för att det skulle bli kul alltså. Tre varv kördes varvbanan, varav det första i måttligt tempo då "nykomlingen" (även om han har några hundratals mil i benen redan) Ola Stenbeck skulle guidas runt banan. Calle som sin vana trogen kämpar på ensam i H50+ klassen spände bågen och körde på riktigt hårt uppför. Gött krut i den gubben å han visar verkligen sann träningsvilja! Sånt inspirerar.

Väl tillbaka vid banans lägsta punkt var det då dags för en första gemensam start och en varvbana på högsta allvar. Stämningen hårdnade och då starten väl gick tog Emil kommandot direkt. Ola la sig 1 dm bakom och Karl likaså. Calle fick släppa en bit upp i backen och drog därefter på för att få ett gött andra (och sista) varv för honom. I tät-trion visade sig Emil fortsatt stark även om några försök till ryck genomfördes av både Karl och Ola. I sista backen visade ändå Emil vem som är alfa-bergsgeten och fullföljde med en långspurt. Karl tryckte ifrån Ola och knep andraplatsen. H50+ gubben, Calle, var desto mer imponerande. Han drog på hela uppförsbacken och trampade i mål på de 4,5 km på en tid av 10 min. Lars, som mestadels låg i rygg tackade för draghjälpen och spurtade förvisso Calle i en exemplarisk spurt. Bra träning för båda alltså!

Inför andra varvet i H17+ gavs Lars 1:30 i försprång. Bakomvarande trion var så säkra på att det skulle kunna tas in lätt. Så vart dock inte fallet utan Emil, som trots att han startade 10 sek bakom Ola och Karl, forcerade ikapp och förbi allihopa och vann även andra varvet. Karl försökte svara på Emils attacker men med 2 km kvar blev han senare istället inhämtad och ifrånspurtad av Ola som kom runt i sista kurvan i 15 km/h högre hastighet. Imponerande!

Två spurtstarka killar i äkta racer-pose.
Efter denna målgång väntade nu en transportsträcka tillbaka till Landvetter, där starten för 10 km långspurt ligger. Under resan dit bestämdes det att Lars för träningens skull skulle få starta med 3 min försprång och att Emil skulle få gå 20 sek före Ola och Karl. Ytterligare modifieringar i reglerna för etappen alltså, men detta är helt okej enligt tävlingsjuryn, framförallt så länge det görs för att generera bättre träning. Lars satte högsta fart från början och det skulle dröja länge innan man kunde skymta hans rygg. Emil kämpade på otroligt bra i sin ensamhet och gjorde ett seriöst försök att klara hela sträckan solo. Dock knaprade Ola och Karl (som växeldrog systematiskt) in meter för meter. Men det var många meter att knapra in och först i Mölnycke small det till. I Emils vad. Kramp och loppet var kört. Gentlemannamässig vände Karl och Ola om efter att de passerat Emil i högsta huj. De vart båda nyfikna på vad som gjort att Emil slutat trampa på...
Vad har hänt? frågade Ola till Emil
Vaden...det bara small till, svarar Emil
Ajfan, men kommer du kunna spurta då...om 1 km? Ska vi köra tillsammans en bit?, undrar Karl.
Nej, men kör på ni! konstaterar Emil
OK, då försöker vi köra ikapp Lars, bekräftar Karl och tillsammans med Ola sätter dem upp farten rejält igen. Väl framme vid avtavägen mot Gunnebo så insåg de två att Lars försprång nu vart ointagligt. Istället började de båda förbereda sig för spurt och återigen tryckte Ola till och vann spurten med Karl endast några decimeter bakom. Emil kämpade sig imål c:a minuten bakom och tilldöms därför ändå 3:e platsen. Lars kom på en hedrande 4:e plats! Ja, ni kanske undrar vad som hände med Calle, men han nöjde sig gott med totalt 2 varv på varvbanan och cyklade därefter hem i eget tempo och vann spurten lika enkelt som han gjort för det mesta. Det är fullt tillåtet om man är själv i klassen.
Totalställning i GiroGbg 2012 hittills.

Tack för en väl genomförd etapp och vi ses igen nästa onsdag! 
Då med temat tempo-körning!

Etappvärden kände sig inte lika van av att sitta på ramen, men det kommer nog...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar